Komuniti Followers

18 Jun 2010

ISLAM menemukan aku sama om.

Om adalah istilah yang digunakan secara meluas di tempat kelahiran saya, Kundasang. Ia memberi makna kawan atau rakan. Istilah ini disebar luaskan penggunaannya oleh saudara daripada Indonesia yang datang berhijrah untuk mencari rezeki di kebanyakan tempat.

Saya bagi contoh penggunaanya dalam permualan seharian.

‘mau ke mana kau om?’ yang bermaksud ‘kau mahu ke mana kawan?’

Pada masa yang sama, penggunaan om sangan sinonim dengan bangsa Indonesia itu sendiri. Contoh ayat yang biasanya digunakan di tempat saya di mana om dirujuk sebagai orang Indonesia.

‘kau ada berapa om?’ maksudnya ‘kau ada berapa orang pekerja Indonesia?’.

Umum menegtahui, mereka adalah bangsa perantau. Bangsa yang tahan lasak. Bahkan bangsa yang kuat bekerja. Mungkin itu sebabnya antara ukuran pencapaian dan keberhasilan bagi kebanyakan pengusaha lading sayur-sayuran di Kundasang diukur berdasarkan berapa banyak om yang dia ada. Kerana bilangan om yang ada adalah berkadar terus dengan hasil lading barangkali.

Malah saya sendiri mengakuinya. Saya tidak mengatakan orang kita tidak kuat bekerja. Namun daripada pengalaman dan apa yang saya perhatikan, mereka sanggup untuk bekerja meninggalkan kampung halaman dan keluarga untuk mencari rezeki. Walaupun dengan upah dan bayaran yang sedikit, mereka tetap bertahan demi survival hidup yang lebih baik pada masa akan datang.

Ini saya dapat lihat dengan jelas melalui pemerhatian saya kepada beberapa orang om yang pernah dan yang sedang bekerja dengan bapa saya.

Dalam ramai-ramai mereka yang saya kenali, saya paling ingat kepada 2 orang ini.

Pertama, sorang abang yang bekerja di dewan makan sekolah menengah saya dahulu. Perjalanan masa menjadikan saya telah lupa kepada namanya.

Beliau seorang muslim yang komited.

Saya mula mengenali beliau kerana beliau rajin datang ke masjid dan sekali-sekala mengalunkan azan. Kami menjadi rapat bermula dari saat itu.

Walaupun bekerja sebagai pekerja dewan makan, beliau mempunyai ijazah sarjana muda dalam pengkhususan perakaunan di Universitas Yogjakarta Indonesia. Malah saya sendiri sempat melihat segulung ijazah tersebut yang beliau bawa sepanjang perantauannya mencari rezeki.

Sekali-sekala para senior yang mangambil subjek perakauan akan merujuk kepada beliau.

Tanpa memikirkan ijazah yang diperolehi, beliau juga terus bertahan. Saya cukup tersentuh dengan ayatnya yang ini, ‘bumi Tuhan ini luas. Rezekinya ada di mana-mana. Kalau kerja ngak kira apa aja. Yang penting sumbernya halal’ ujarnya dengan senyuman.

Orang kedua ialah. Dr.Darwis. lebih enak saya bahasakan sebagai Pak Darwis. Dahulunya merupakan pelajar Phd (pelajar habis dah) di Institut Penyelidikan Marin Borneo, UMS. Walaupun bertemuy dengan beliau hampir setiap hari, namun masa tidak mengizinkan untuk kami saling menegnali.

1 Ramadhan 1430H. Makanan untuk sungkai disediakan oleh pihak masjid dan saya antara ramai-ramai yang menjadi ‘pelanggan’ tetap. Boleh saja saya dan sahabat-sahabat makan di kafe. Tetapi yang dicari adalah keberkatan berbuka secara berjemaah. Pak Darwis juga tidak ketinggalan untuk mengambil bahagian. Sebelum sungkai, saya menghampiri Pak Darwis dan memeberikan salam.

Dan bermula daripada saat itu, hampir setiap kali sungkai, saya akan menghampiri beliau dan bertukar-tukar carita sebelum azan dilaungkan.

Antara sembang-sembang kami yang paling saya ingati ialah apabila saya bertanyakan tentang nasib saudara-saudara Muslim berbangsa Madura di Kalimantan kini. Beliau berkata keadaan di sana sudah terkawal. Muslim sudah boleh menjalankan kehidupan seharian seperti biasa.

Alhamdulillah. Beliau telah menghabiskan pengajian Pdh pada Disember tahun lalu dan kini menjadi salah seorang Pensyarah di Universitas Borneo Tarakan.

Abg dewan makan dan Pak Darwis hanyalah contoh daripada ramai-ramai om yang saya kenali dan saya kagumi. Biar masyarakat memandang mereka sebagai bangsa pendatang, tetapi komitmen mereka sebagai Muslim, kesungguhan jiwa dan pengorbanan mereka wajar kita teladani.

Dan di bumi sakura ini, perasaan kagum itu datang kembali. Saya telah bertemu dengan 3 orang pria yang telah bekerja dan bermastautin lebih dari 3 tahun di Jepun. Meninggalkan keluarga dan kampung halaman demi untuk mencari rezeki halal di bumi sakura.


Saya Cuma sempat mengingat nama salah seorang daripada mereka iaitu Arel. Perbualan kami tidak lama. Namun yang lebih membuatkan pertemuan itu mermakna ialah pertemuan tersebut adalah pertemuan antara saudara seaqidah yang berlainan bangsa dan pemikiran, tapi punya keyakinan yang satu.

Terima kasih Arel dan 2 yang lain atas ucapan salam dan perkenalan yang diberikan. Terima kasih juga kepada mu Ya Allah atas takdir yang direncanakan untuk mempertemukan kami.

'To the belivers is not else than a single brotherhood' Quraan 49:10

Moga anak-anak Muslim turut punya semangat dan sukses seperti kalian!

Tokei Ikan BertaQwa

Kansai Bussan Kabushiki Gaisha,

1608-1, Kisana, Ookoshi Cho,

Sakaide 762-0014 Japan.


3 ulasan:

Lagenda berkata...

salam.panjang sudah rambumu aa jul..
om paling depan tu putih pulak ya..haha..

kalau di tawau, om tu adalah satu bangsa. bangsa timur. biasanya berasal dari timur leste..

SteffianaJ berkata...

kirim slam rmbut bilang!!! akakaka... lupa sa taip td sn atas :D

SteffianaJ berkata...

ejul! hahaha.. mat rock bh tu 3 org.. woohooo~~

~Promosi Terhebat~