Komuniti Followers

26 Julai 2010

Catatan: hari-hari terakhirku di Jepun

Me on the 70th days of LI

Pejam celik sudah masuk hari-hari terakhir saya berada di bumi sakura ini untuk menjalani latihan industri. Menandakan soro-soro lagi saya akan kembali semua ke tanah air tercinta. Dan sepanjang masa itulah, banyak perkara yang saya perhatikan dan pelajari. Maha kaya Allah dengan khazanah ilmu pengetahuannya. Setiap apa yang berlaku dalam kehidupan ini merupakan pelajaran bagi mereka yang berfikir.


Saya jadi teringat kepada kata-kata Rancho (watak Amir Khan dalam 3 Idiots) dihadapan Dr. Virus dan rakan-rakannya, ‘ adakah sesiapa yang terfikir bahawa dia akan mendapat satu ilmu pengetahuan yang baru?’


Sebab itulah barangkali Saudara Mukhtar Suhaili As-Sarawaki menamakan yang satu in sebagai ‘sekolah kehidupan’.


Setakat pengamatan saya sepanjang berada di sini, sesungguhnya nihon-jin punya banyak nilai atau tabiat yang mirip benar dengan ajaran Islam. Mereka mengutamakan kebersihan, menepati masa, jujur dan amanah dalam tugasan, lembut pada lisan, satun pada perbuatan malah menghargai manusia dan kehidupan dengan sewajarnya. Semuanya ini telah membudaya dalam setiap individu ninon jin yang saya temui. Kalupun bukan semua, sekurang-kurangnya ia mengakar dalam setiap pekerja di Kansai Bussan ini.


Saya melihat semua itu seakan-akan berada dalam satu kelompok Muslim seperti gambaran Al-Quraan. Namun saya menyedari, sebahagian daripada mereka tidak memiliki kepercayaan bertuhan dalam kehidupan. Perkara ini juga kadang kala membuatkan saya malu sendirian. Masakan mereka yang tidak punya agama yang benar dan jelas boleh menjadi satu bangsa sehebat ini?


Dalam tulisan ini, saya juga tidak menafikan bahawa sepanjang pengamatan saya, mereka juga tidak lari daripada kekurangan. Namun, untu tulisan ini saya rasa tidak perlu untuk saya sebutkan. I.Allah ada kesempatan saya akan share sedikit sebanyak pada masa akan datang. Bukan bermaksud untuk mencari-cari kesalahan, tapi buat pelajaran buat yang ingin mengambil manafaat.


Saya kurang berkongsi pengalaman saya di sini melalui tulisan atas beberapa kekangan. Antaranya kerana masa senggang say gunakan sepenuhnya untuk berehat setelah seharian bekeringat.


Mudah-mudahan kembalinya saya ke Malaysia dengan membawa ‘buah tangan’ kepada ummat, InsyaAllah.


Tokei Ikan BertaQwa

Kansai Bussan Kabushiki Gaisha,

1608-1, Kisana, Ookoshi Cho,

Sakaide 762-0014 Japan.


4 ulasan:

Unknown berkata...

insyaallah...

semoga perjalanan pergi dan kembalimu mdpt redha allah.insyaallah.

acap de souza berkata...

insyallah bang..kami sentiasa nantikan 'nuah tangan' dari abang...rindu rasanya mau bertemu setelah beberapa bulan jauh terpisah..hehehe

Tanpa Nama berkata...

u just use simple words in order to show ur view/feeling. quit interesting, keep it up!

n.e berkata...

Tahniah..Alhamdulillah.. Selamat kembali ke tanah air. Teruskan pembelajaran dan pengajaranmu di 'sekolah kehidupan' ini..
p/s: 3 idiots dpt 13 anugerah dari 24..^_^ antaranya filem terbaik 2009.mmg layak pun kan :)

~Promosi Terhebat~